SKRIVET: 2011-03-02, kl 00:15:10 | PUBLICERAT I: Allmänt

Att göra någons dag

Det är faktiskt ganska lätt. En ända liten gest med omtanke kan vända den värsta dag inte bara för den som gärningen tillägnas utan även de som är i dennes omgivning. Min far sa något om trafiken på morgnarna, men det handlade om det motsatta. Man märkte tydligt vilka som hade råkat ut för någon som inte lämnade företräda eller trängdes, för den stressen överfördes till nästa förare, och nästa och nästa. Jag tror att det gäller samma sak med en god gärning.

Jag är väldigt glad för mitt nya jobb, och det vill jag verkligen visa för de som såg till att det blev mitt. Därför gjorde jag idag en av dessa glädjespridargärningar. Jag gick ner till blomsterhandeln efter skolan och köpte en ensam aprikosfärgad ros och med den i handen gick jag upp till arbetsförmedlingen och till handläggaren som tipsat mig om Studentconsulting (där jag är anställd nu). Jag hade oturen att han just gått på lunch när jag kom dit vid 12.30 men damen i receptionen såg lite extra glad ut när jag förklarade min gest. Ungefär som om hon började tro på mänskligheten igen. eftersom den som jag ville ge rosen till inte var på plats gick jag och tog en fika och kom tillbaka lite senare och då var han där. Till min stora lycka hade inte receptionisten avslöjat mig, blir mycket roligare så. Hon hade bara sagt till honom att någon sökt honom men inte vem eller varför. Därför blev det lite extra roligt att smyga in på hans kontor. Och precis som jag trodde så gjorde min omtanke precis det den var tilltänkt till, att lysa upp någons vardag. Inte bara handläggaren som sagt utan även receptionisten som såg på mig med ögon som sa att hon inte såg detta allt för ofta.

Det känns så gott att göra något bra för någon annan. Man tar chansen allt för sällan.

Har ni sett Friends-reklamen? Den där en liten grabb alltid har stora glåpord liggandes på skrivbordet som han varje dag får höra i skolan. Och en dag kan han städa bort alla dessa ord med hjälp av ett enda, ett "Hej!". Ja, för det är just så det är, en liten sak kan göra så mycket för en annan människa, så varför är mänskligheten så ytlig för?

Så nu tänker jag avsluta detta inlägget med en liten uppmaning. Ta vara på de små orden, ett "Hej" kan betyda så mycket för en annan. Ta dig tiden att säga det till en vilt främmande människa. Vad är där att förlora? Just do it!!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: